link do części drugiej
link do wniosków (część trzecia)
Refleksje po zakończeniu pierwszej edycji studiów podyplomowych „MS Excel w controllingu dla zaawansowanych” (EXC).
link do wniosków (część trzecia)
Refleksje po zakończeniu pierwszej edycji studiów podyplomowych „MS Excel w controllingu dla zaawansowanych” (EXC).
W czerwcu br. zakończyła się pierwsza edycja Studiów Podyplomowych dla analityków biznesowych zorganizowana w Katedrze Rachunkowości i Controllingu Przedsiębiorstw Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu, z inicjatywy i pod kierunkiem dr Krzysztofa
Nowosielskiego.
Z naszym skromnym współudziałem.
.
.
Refleksja o genezie Studiów
Koncepcja Studiów kojarzy się z podejściem amerykańskich
szkół. W Stanach Zjednoczonych powszechnie korzysta się w procesie nauczania z
praktyków, nawet odnoszących lokalne, byle konkretne sukcesy. Mój syn, który
uczęszczał przez rok do amerykańskiej szkoły średniej, opowiadał, jako jedno ze
swoich najciekawszych doświadczeń, zajęcia z właścicielem lokalnego
supermarketu.
Cykl wykładów oraz wizji lokalnych w
supermarkecie był pasjonujący, pouczający i pamiętny. Ja też dowiedziałem się o
chwytach marketingowych współczesnego handlu. Sztuczkach z rozmieszczaniem
towarów na półkach, zabawą w „chowanie” tego, co i tak kupią. Zasadą „okresowego
przemeblowywania”, utrudniającą szybkie zakupy oczywistych produktów za to prowokujące
nieplanowane zwiedzanie rejonów, gdzie leżą trudniej sprzedawalne, ale za to
bardziej opłacalne dla właściciela sklepu, towary.
Uczniowie High School na amerykańskiej
prowincji zapamiętali tę lekcję dobrze. Prowadzący wiedział, o
czym mówi, bo stanowiło to jego źródło utrzymania i względnego bogactwa.
Nie wiem, czy my możemy się równać z
nieznanym nam przedsiębiorcą, „człowiekiem sukcesu” z miasteczka w zachodnim stanie USA. Ale, toutes proportions gardees – też
jesteśmy praktykami. Dotąd wspomagaliśmy analizy biznesowe w firmach, szkoliliśmy analityków *, publikowaliśmy …
Mieliśmy też pewne doświadczenia dydaktyczne
na uczelniach – organizujących Studia Podyplomowe i zapewniających sobie
współpracę z praktykami.
Teraz, dzięki takiemu „amerykańskiemu”
podejściu konkretnych naukowców z konkretnej polskiej uczelni, uzyskaliśmy szansę
podsumowania praktyki i doświadczeń dydaktycznych w swego rodzaju autorskim fragmencie akademickich studiów. W dyskusji z akademikami uzyskaliśmy
szansę współtworzenia jego formuły i programu.
Następnie mieliśmy udział w satysfakcji z
dużego zainteresowania programem i produktem. Wreszcie mieliśmy przyjemność i
zaszczyt prowadzenia zajęć na Studiów Podyplomowym „EXC” - klasycznym produkcie
akademickim. Z naszym odciskiem palca.
Uzyskaliśmy szansę współtworzenia profilu
zawodowego polskiego controllera, analityka biznesowego. Zgodnie z naszym
wyobrażeniem, jak on powinien wyglądać.
Pierwsza edycja Studiów za nami. Mamy za
sobą pierwsze doświadczenia realizacji naszej wizji.
Zakończenie zajęć odbyło
się we wspaniałej atmosferze, dającej satysfakcję niekłamanego uznania i
poczucia dobrze (no może „prawie dobrze” J) wykonanej pracy.
A więc, bez fałszywej skromności, pierwszy
sukces.
Druga edycja już się toczy i daje nam okazję poprawić się z „prawie
dobrze” na „jeszcze lepiej”.
Trwa nabór na edycję trzecią**.
Planowana jest wreszcie edycja produktu uczelni wrocławskiej w „jaskini lwa”, czyli w Warszawie (owa V - ta).
Planowana jest wreszcie edycja produktu uczelni wrocławskiej w „jaskini lwa”, czyli w Warszawie (owa V - ta).
Proces dydaktyczny i jego „strojenie” - trwa.
Proces strojenia dotyczy wykładowców. Ciągle się uczą...
Także, last, but not least, jak najlepiej
współdziałać z naszymi gościnnymi gospodarzami, tak otwartymi na współpracę z „chamami
od klawiatury”, czyli praktykami.
W niniejszym, krótkim cyklu (proszę pilnować
następnych odcinków!), chciałbym podjąć próbę zanotowania tych doświadczeń. Coś
w rodzaju notatek na gorąco, chociaż teraz nieco ostygłych.
Dziś ….
.
.
1. Ogólnie o koncepcji Studiów „EXC”
Program Studiów powstał ze współpracy praktyków narzędzi analiz - z akademickimi wykładowcami –
specjalistami controllingu przedsiębiorstw.
Naturalną
rzeczy koleją rozpadał się na dwie części. Czy te części złożą się w spójną
całość? Jakie są warunki spójności?
Przyjmijmy, że
kurs „wiedzy i umiejętności controllera” składa się z kompletnej listy
odpowiedzi na cztery pytania, jak rozwiązać problem controllingu w praktyce:
„Co?”, „Dlaczego?”, „Jak?”, „Gdzie?”.
Wszystkie
cztery są obecne na każdych zajęciach, ale podczas zajęć z poszczególnych
bloków są analizowane z różnym natężeniem.
Część merytoryczna
Studiów skupia się na pytaniach: Co? i Dlaczego?
czyli na pierwszych dwóch
pytaniach, ale siłą rzeczy nie może pominąć pozostałych dwóch. Głównym
bohaterem są tu jednak zagadnienia
merytoryczne.
To domena
naszych kolegów – akademików. Jak słyszymy, udało im się świetnie
(entuzjastyczne oceny uczestników!).
Przejdźmy więc na
nasze podwórko.
To Część warsztatowa (Informatyczny Warsztat Controllera – blok
IWC) zajmująca się pozostałymi
pytaniami: Jak? i Gdzie?
Głównym bohaterem
zajęć są tu zagadnienia metod i narzędzi informatycznych. A także umiejętności ich użycia w praktyce.
Oraz architektury,
czyli zorganizowania środowiska analiz.
Tutaj z kolei, tytułem
ilustracji, odwołujemy się do standardowych zagadnień merytorycznych, bliskich
każdemu controllerowi.
.
.
2. Cel dydaktyczny bloku IWC
Specyficznym
celem dydaktycznym bloku programowego „Informatyczny Warsztat Controlllera”,
który traktujemy, jako nasz wyróżnik, jest wyeliminowanie informatycznego kompleksu,
na który cierpi większość controllerów i analityków biznesowych. Nie wyłączając
tych najbardziej kompetentnych.
Warunki „uleczenia”
informatycznego kompleksu są
następujące:
Analityk …
Po pierwsze - ma niezbędne umiejętności użycia właściwych narzędzi
we właściwy sposób. Użycia ich - do spotykanych w swojej praktyce problemów
controllingu i analizy.
Po drugie - rozumie istotę innych, wspomagających go, nawet najbardziej
złożonych procesów informatycznych. Rozumie je na tyle, żeby ocenić ich
prawidłowość, wiarygodność i przydatność z jego punktu widzenia.
Po trzecie - powyższe umożliwia mu być nie tylko partnerem informatyka, ale wymagającym odbiorcą jego usług,
rzeczowo formułującym założenia a następnie surowo i fachowo weryfikującym ich
jakość.
O tym, jak nam
się udało ( a czasem nie udało) ten cel realizować, napiszę w drugiej części moich
refleksji.
.
.
3. Jak potwierdzamy osiągnięcie celu przez uczestnika?
Odpowiednią rekomendację, w porozumieniu z Organizatorami, wydajemy na piśmie.
Oto wyjątek z naszej osobistej rekomendacji dla absolwentów studium, którzy wypełnili nasze wymagania.
W szczególności uważamy, że :
1)
Jest on (absolwent przyp.KR) przygotowany do profesjonalnej analizy
controlligowej przy pomocy standardowych narzędzi (MS Excel i inne)
2) Potrafi zorganizować sobie właściwie:
a. własne środowisko informatyczne
b. współpracę z firmową infrastrukturą informatyczną
Te umiejętności rekomendują go również na stanowiska
kierownicze.
W imieniu Spółki Autorskiej WG&KR
Wojciech Gardziński, Krzysztof Rumiński
a. własne środowisko informatyczne
b. współpracę z firmową infrastrukturą informatyczną
Te umiejętności rekomendują go również na stanowiska kierownicze.
W imieniu Spółki Autorskiej WG&KR
* Chodzi tu o
szkolenia zamknięte, dedykowane,
czasem o zmodyfikowanym nieco programie, . Nie licząc setek pracowników najbardziej prestiżowych
firm na dziesiątkach szkoleń otwartych.
Jako wykładowcy firm szkoleniowych lub na własny rachunek, prowadziliśmy
takie szkolenia na temat analizy biznesowej, przykładowo dla polskich oddziałów
światowych firm: Deloitte, Gillette, Phillips, Man, Celsa, Cemex, Cargill, ArcerolMittal, a także w wielkich polskich firmach, jak Ciech, GUS, Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ministerstwo Transportu, banki, firmy
produkcyjne i handlowe.
** (Uwaga z dn.3.10.br. - zapisy zamknięte z braku miejsc. Edycja III rusza za chwilę. Trwają zapisy na edycję IV. W planie edycja V. Proszę sobie układać kalendarz!)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz